Friluftsliv på tur

Friluftstur – Kanotur!

Af Theodor P Østergaard

Vi mødtes i Lyngby hvor Johanne og Kevin stod klar med kanoer. Vi fik to tønder til mad og tøj, som vi selv måtte finde ud af, hvordan vi ville pakke. Der var stærk blæst, og vi sejlede i modvind. Starten var barsk, men vi kom hurtigt ind på Mølleåen, hvor vi var i læ af træerne. Vi spiste frokost og lærte, hvordan man styrer en kano ordentligt.

Da vi kom ud på Furesø, blev det først rigtig voldsomt. Det var det vildeste blæsevejr i stik modvind! Vi skulle langt, og folk blev hurtigt trætte. Bølgerne og vinden betød; at hvis man stoppede med at ro, blev man slået ind mod land. Selvom der var flere, der til sidst ikke kunne mere, klarede vi os alligevel igennem.

Vi lavede aftensmad i grupper og sov i shelter. Det var et stort shelter, så vi kunne alle være der. Vi spillede rundbold og lavede marshmellows.

Vi vågnede op og pakkede alt vores udstyr sammen. Der var ikke lige så meget blæst på vejen tilbage, men det regnede til gengæld alt for meget! Da vi kom ind på Mølleåen igen, begyndte det at vælte ned. Vi blev drivvåde alle sammen, helt ind til inderste lag. Jeg havde selv glemt regnbukser og endte med at blive meget kold. Heldigvis havde Agnes’ (en elev) mormor inviteret os på varm kakao. Vi skulle dog først pakke alle kajakkerne og vores udstyr sammen, drivvåde og kolde. Så gik vi ca. to km til hendes mormor. Vi spiste frokost, og fik tørt tøj på. Mormoderen serverede kakao, og vi fik endelig varmen.

Trods regn og vind var det en fantastisk tur med udfordringer, overvindelser og hygge.

\"Billede

Friluftstur – Go High!

Af Agnes S Garsdal

En stor del af linjefaget friluftsliv, er de fede ture vi tager på! Det er super fedt at være på tur, fordi man oplever nye og spændende ting, samtidig med at man bliver udfordret.

I denne uge har vi haft linjefagsdage, hvor hvert linjefag har kunnet tage på ture, eller fordybe sig mere intenst i ens linjefag. Friluftsliv har været på en tre dages cykeltur, gennem det smukke forårslandskab i Hornsherred.

Tirsdag cyklede vi af sted mod Holbæk, i små grupper vi selv havde lavet. Vi købte ind til alle vores måltider undervejs, og derfor skulle vi også bestemme hvad vi skulle spise. Efter at havet cyklet 45 km i meget skiftende vejr, var det skønt at komme frem til Holbæk, hvor vi skulle overnatte i shelters. Alle grupper fik lavet lækker aftensmad, og derefter hyggede vi om bålet. Til slut på aftenen kravlede vi alle ned i vores varme soveposer…

Onsdagen stod på Go High! Go High er en klatrepark oppe i træerne i Holbæk, og vi tilbragte det meste af dagen oppe i træerne. Vi fik udstyr på og blev introduceret til banerne. Man kunne vælge mellem forskellige sværhedsgrader; familiebanen, mellembanen og ekspertbanen. Alle baner bestod af en række forhindringer fra træ til træ, hvor man skulle finde en vej over. Det var meget grænseoverskridende for nogle, men samtidig som en leg for andre. De fleste fik også prøvet den længste svævebane, som var hele 250m lang og 30m høj. Det var vildt!

Efter en lang dag på Go High banerne cyklede vi tilbage over Orø, hvor vi overnattede ved en dyrepark. Alle blev mætte endnu en gang, og derefter lavede vi lidt forskellige aktiviteter, heriblandt en god omgang massage! Dagen efter cyklede vi tilbage mod Baunehøj, med god vind og højt humør. Selvom det var en super fed tur, så var det også skønt at komme hjem igen 😉