Japanske hælskamler og de små fællesskabers værdi
Af Christina Juul Anderson, næstformand i Baunehøjs bestyrelse.
Baunehøjs bestyrelse, ledelse og flere medarbejdere har været på inspirationstur til Fyn for at blive klogere sammen og blive inspireret af andre skolers måde at arbejde på, og jeg skal da love for, at snakken gik. For der er ganske meget at lade sig inspirere af i det fynske efterskolelandskab.
Her kommer et par nedslagspunkter ud af de virkelig mange spændende emner, vi nåede at tale om i løbet af dagen.
Skal vi også veje maden?
Teenagere spiser meget – og levner meget. Så når man er over 100 til aftensmad, så bliver det til et ganske betragteligt madspild. Det har de fundet en smart løsning på på Ryslinge Efterskole. Her mødte vi Dorthe, der er Ryslinges søde køkkenleder, og hun fortalte, at de vejer elevernes madspild. Hver dag vejer de den mad, eleverne smider i skraldespanden og omregner det til kroner, så eleverne kan se den konkrete værdi, som er gået tabt. Den gruppe, der smider mindst ud henover en periode, kan få lov at komme ud til Dorthe og få lidt ekstra godter. Ikke nogen dum ide, synes vi.
De små fællesskabers værdi
På Ollerup Efterskole – Sang og Musik mødte vi forstander Mette, viceforstander Poul og bestyrelsesformand Anne Kirstine, og vi talte bl.a. med dem om fællesskaber. Vi talte om det store fællesskab og vigtigheden af at blande eleverne og give dem mulighed for at kende hinanden på kryds. Og vi talte om vigtigheden af de små fællesskaber. For nogle elever kan det store fællesskab være overvældende og svært at være i hele tiden, og derfor skal der også være plads til at folde sig ud i mindre fællesskaber. På værelset, i husgruppen eller i fritidsbandet. Det er vigtigt at vise eleverne, at disse fællesskaber er lige så vigtige og betydningsfulde som det store fællesskab, og at det okay og helt naturligt at have forskellige præferencer. Sådan har vi det også på Baunehøj, men vi kan altid blive bedre til at balancere mellem individet, de små fællesskabet og det store fællesskab.
Japanske hælskamler
På Den Fri Lærerskole i Ollerup har de indrettet deres lokaler på en helt særlig måde. En af deres lærerstuderende, Tommy, viste os rundt, og i engelsklokalet fandt vi i stedet for stole en række små, japanske hælskamler (se billede), som gør det let at sidde ubesværet på gulvet (som i øvrigt er belagt med gulvtæppefliser i alle mulige farver). Fra rør i loftet hænger en række hængestole, og der er sækkestole i hjørnet. Alt sammen tænkt til at indbyde til snak og dialog – for det er netop det, de træner i engelskfaget. Medielokalet er indrettet med siddepodier på hjul, som kan flyttes rundt efter behov, og stole, skamler og dekoration er centreret omkring midten af rummet i stedet for omkring en tavle og et kateter. Og så har de også et vidunderligt udeundervisningsrum, Frejashus, hvor man kan sidde udenfor under tag og blive undervist midt i naturen.
Det blev vi meget inspireret af, og vi vil gerne hjem og snakke videre om, hvordan vi kan indrette vores undervisningslokaler, så de i højere grad inviterer til nysgerrighed, læringslyst og livlige og inspirerende undervisningsformer.
Fællesområder er noget, man skal ’komme forbi’
På Baunehøj snakker vi meget om vores fællesområder, fordi de er afgørende for fællesskabet. De fleste og skønneste fællesrum har vi udenfor under åben himmel, og det er fantastisk, men de er selvsagt ikke så brugbare om vinteren. På Ryslinge talte vi med forstander, Torben Vind, og vi talte bl.a. om, at fællesområder er noget, man skal komme forbi naturligt. Det kan nemlig føles som et nederlag, hvis man som elev har bevæget sig tværs gennem skolen og hen i et fjernt hjørne for at finde fællesrummet tomt og forladt, og man så må vende snuden tilbage til sit værelse igen. Fællesrum skal være noget, man kommer forbi, og hvor man kan se ind gennem ruderne, at der er nogen at mødes med. Det kommer vi helt sikkert til at snakke mere om, når vi snakker fællesområder på Baunehøj.
Sammen om at lave fed efterskole
Sidst men ikke mindst – nej faktisk nok størst af det hele – var det at være sammen både bestyrelse, ledelse og medarbejdere en hel dag. Som bestyrelse går vi op i at være tæt på skolen, at kende hverdagen og at kende hinanden. Vi er jo sammen om at lave fed efterskole – Danmarks bedste, hvis vi selv skal sige det. Derfor var det største udbytte af turen for mig personligt alle de spændende samtaler, vi havde med hinanden på de skoler, vi besøgte, i bussen (når vi altså ikke lige sang højskolesange) og til middagen bagefter. Jeg tog hjem med rygsækken fuld af entusiasme, ideer og gode indspark – ikke mindst fra de dejlige mennesker, jeg tilbragte dagen med. Lad os gøre det igen til næste år.