JORD TIL BORD

Formålet med undervisningen i jord til bord er, at eleverne tilegner sig teoretisk viden og praktiske færdigheder i forbindelse med fødevarers vej fra jord til bord, således at de senere hen selv kan planlægge og varetage arbejdet i hjemmet og haven. Eleverne stimuleres til at blive aktive, kritiske og selvstændige forbrugere og producenter samt samarbejdsvillige i det praktiske, der skal udføres.

 

Arbejdsformer i køkkenet: Eleverne arbejder sammen i mindre hold, og har på skift ansvaret for f.eks. bagning, grønt, tilberedning af varme og kolde retter, oprydning og rengøring.

 

Køkkenhave: Eleverne opnår praktiske færdigheder i at så, prikle, udplante, gøde, luge og høste i drivhus og køkkenhave, samt kendskab til de almindeligste arbejdsredskaber i forbindelse med havearbejdet. Desuden får eleverne kendskab til mange forskellige slags grøntsager og krydderurters udseende, smag og duft, og de får et indblik i sæsonens varierende arbejdsprocesser.

 

Teori: Eleverne stifter bekendtskab med begreber som økologi, markplaner, sædskifte og kompost, og de er med til at planlægge, hvilke afgrøder, der skal dyrkes i haven og sidenhen høstes og tilberedes i køkkenet.


Desuden deltager jord-til-bordeleverne i forskellige praktiske gøremål for pedellen og i køkkenet